بلاگ

جدیدترین مطالب

سنسور اثر انگشت چگونه کار می کند ؟

سنسور اثر انگشت چگونه کار می کند ؟

هر فردی توسط اثر انگشت شناسایی می شود که اثر انگشت هر شخصی با دیگری فرق دارد .در  قدیم هر فرد انگشت خود را بوسیله  جوهر رنگی میکرده به کاغذی میزده که به عنوان امضا فرد تلقی میشده ولی  امروزه برای شناسایی از دستگاه های پیشرفته استفاده می شود. که این دستگاه ها روز به روز با استفاده از تکنولوژی پیشرفته تر می شوند .

این فناوری تا جایی ادامه یافت که حالا در اکثر شرکت‌ها و سازمان ها ، چند دستگاه شناسایی با اثر انگشت وجود دارد . و این تکنولوژی  برای روشن کردن گوشی های موبایل خود استفاده می شود .

سنسور اثر انگشت چگونه کار می کند ؟

سنسور اثر انگشت چگونه کار می کند ؟

یکس از مهم ترین استفاده های این سنسورها ،شناسایی و تامین امنیت مالی و جانی افراد حقیقی و حقوقی است.

در دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت  توسط سنسوری انجام ‌می‌گیرد که می‌تواند اثر انگشت هر شخص را اسکن و ثبت کند. همه‌ی ما کلمه های  مانند سنسور و حسگر زیاد  شنیده ایم اما ممکن است با نحوه‌ی کار سنسورها آشنایی نداشته باشند.

اگر بخواهیم بطور ساده توضیح دهیم می‌توان گفت که حسگرها یا همان سنسورها نوعی تبدیل کننده هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان انرژی‌های مختلف مانند رطوبت، فشاری، حرارتی و … را به الکتریکی تبدیل نمود.

حسگرها انواع مختلفی  دارند و از آن‌ها نه تنها در این زمینه بلکه در صنایع دیگری مانند پزشکی نیز استفاده می‌شود. نسل اول از سیستم‌های حضور و غیاب اسکن کارت بود. اما این دستگاه‌ها از کیفیت خوبی برخوردار نبودند و امکان گم شدن کارت‌ها در آن زیاد بود.

بعد از سیستم‌های کارتی، نوع اثر انگشتی آن وارد بازار شد که در ابتدای ورود طرفداران بسیاری را به خود جذب نمود. دستگاه‌ اثر انگشتی  از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند و احتمال تقلب در آن‌ها کمتر است.

انواع سنسور اثر انگشت

سنسور اثر انگشت  فراصوت

سنسور های فراصوت بسیار حساس و دارای فرکانس بالایی  بوده و می تواند براحتی  اثر انگشت را  از روی لایه ی  پلاستیکی نازک یا گرد و غبار روی انگشتان تشخیص داده و آن را در کتر از چند ثانیه ثبت کند.

در این سنسور، ابتدا موجی با فرکانس بالا به سطح انگشت ارسال می شود و سپس انرژی دریافتی این امواج را از سطح انگشت، اندازه گیری می کند. . با توجه به اینکه مقدار انرژی دریافتی از برآمدگی های اثر انگشت، از فرورفتگی ها بیشتر است، پس جریان خروجی سنسور نیز متفاوت خواهد بود. جریان های دریافتی از سنسور به واحد پردازش مرکزی ارسال می شوند و سپس بر اساس هر جریان، مقداری بین ۰ تا ۲۵۵ از طیف خاکستری اختصاص داده می شود و در نهایت تصویری از اثر انگشت پدید می آید.

این نوع سنسور ،در حال حاضر جدیدترین نوع سنسورهای اثر انگشت است و نسبت به دیگر انواع آن از ارزش و قیمت بالاتری برخوردار است.

سنسور اثر انگشت چگونه کار می کند

سنسور اثر انگشت چگونه کار می کند

سنسور اثر انگشت نوری

قدیمی ترین نوع سنسور های اثر انگشت هستند. که این نوع سنسوراثر انگشت را مانند یک دوربین ثبت می کند این روش بر این اساس استوار است که سنسور با ثبت تصویری از اثر انگشت و به کمک الگوریتم هایی الگوهای منحصر به فرد روی سطح انگشت را تشخیص می دهد. زمانی که شما انگشت خود را روی حسگر قرار می دهید ، فضا بسیار تاریک می شود و ثبت تصویر انجام نمی شودبرای همین از یک ردیف LED به عنوان فلاش استفاده می شود تا محیط برای عکس برداری مناسب شود.بعضی از سیستم های حضور و غیاب با سنسورهای نوری یا اپتیکال کار می‌کنند. این نوع اسکنر با تاباندن نور بر روی سطح پوست، اثر انگشت را تشخیص می‌دهد.

سنسور خازنی

در این مدل سنسور از خازن استفاده میشود .سطح این سنسور، از پیکسل های خازنی ساخته شده است که ، وظیفه ثبت یک پیکسل از تصویر نهایی را دارد.با  قرار دادن انگشت روی سنسور و تغییر ظرفیت خازن ها تصویر انگشت به شکل کاملی ذخیره می شود . مشکلی که سنسور اثر انگشت خازنی دارد این است که وجود آب یا ذرات خاک بر روی انگشت در تشخیص اثر انگشت ابهام ایجاد کند.

سنسور التراسونیک

جدیدترین نسل سنسورهای تشخیص اثر انگشت هستند. این نوع سنسور بسیار پیشرفته‌تر بوده و می تواند در آینده‌ای نه چندان دور، به‌طور کامل جای سنسورهای خازنی را بگیرند.

این نوع سنسور اثرانگشت با استفاده از عملکرد التراسوند مانند سونوگرافی از فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌های سطح پوست، نقشه‌ای سه بعدی فراهم می سازد و آن را در حافظه دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی ثبت می‌کند. زمانی که فرد اثر انگشت خود را بر روی اسکنر دستگاه قرار می‌دهد، دستگاه با مقایسه‌ی اثرانگشت اسکن شده جدید با نقشه‌‌های قبلی موجود در حافظه، هویت فرد را تشخیص می‌دهد. این نوع سنسور دارای دقت عمل بالایی است . اگر انگشت با اسکنر فاصله داشته باشددر فرآیند عمل  مشکلی ایجاد نمی شود و بدرستی کار می کند .

 

جهت خرید انواع دستگاه حضوز و غیاب  با سنسورهای اثر انگشت می توانید از بخش زیر اقدام نمایید

خرید دستگاه حضور و غیاب با سنسور اثر انگشت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.