بلاگ

جدیدترین مطالب
دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چیست ؟

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چیست ؟

یک فرد شاغل، به ازای زمانی که درحال انجام مسئولیت های کاری خود است، حقوق می گیرد. بنابراین، پیگیری میزان زمان صرف شده توسط هر کارمندی که در یک کار مشغول به کار است، بسیار مهم است. این پیگیری نیازمند ثبت ساعات حضور و غیاب کارکنان، به صورت منظم می باشد.

در نهایت، بنا به نیاز مجموعه ها، ساعت های الکتریکی جایگزین ساعت های مکانیکی یا پانچی شدند. با این حال، از آنجایی که این ساعت ها خراب می شدند و نیاز به تعمیر داشتند. این امر، راه را برای ظهور نرم افزار ساعت (حضور و غیاب) در سال ۱۹۹۰ هموار کرد و کسب و کارها از دستگاه های مکانیکی یا پانچی دور شدند.

با افزایش پیچیدگی سیستم های محاسباتی، نرم افزار ساعت نیز به پکیج های پیچیده ای مانند دستگاه حضور و غیاب بیومتریک تبدیل شده است که می تواند مشکلاتی مانند تقلب در حضور و غیاب را برطرف کند.

مزایای سیستم حضور و غیاب بیومتریک چیست؟

در سیستم های حضور و غیاب بیومتریک رایج، اسکن اثر انگشت یک شخص، به عنوان یک کد منحصر به فرد،  برای ورود و خروج آن شخص از محل کار استفاده می شود. اسکن بیومتریک از عنبیه (که از طریق اسکن چشم صورت می گیرد)، چهره، صورت، صدا، کف دست و غیره، معمولا برای ایجاد یک الگوی منحصر به فرد برای اشخاص استفاده می شود، که به هیچ وجه توسط شخص دیگری قابل تکرار نیست.

بنابراین استفاده از سیستم های حضور و غیاب بیومتریک، شانس را برای هر نوع سواستفاده ای از قبیل تقلب برای ورود و خروج به صفر رسانده است. این به خاطر جزئیات اثر انگشت یک فرد است که با دیگری متفاوت است.

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک به چه صورت عمل می کند؟

استفاده از اثر انگشت افراد در یک سیستم حضور و غیاب بیومتریک به شما این امکان را می دهد تا زمان کار کارکنان را در کارخانه و یا شرکت، به صورت قابل توجه ای کنترل کنید. برای راه اندازی سیستم حضور و غیاب بیومتریک، قبل از هر چیز، باید اثر انگشت تک تک کارکنان را اسکن کنید و در مختصات خاصی که توسط سیستم تعریف شده است، ثبت کنید.

به علاوه، مختصات هر اثر انگشت به صورت یک نمودار ترسیم شده و در سیستم ذخیره می شود. در گام بعدی، هرگاه افراد نوک انگشت خود را بر روی حسگر قرار دهند، مختصات از روی نمودار چک خواهد شد و ذخیره می شود. در این صورت؛ زمان ورود افراد، فقط در صورتی ثبت خواهد شد که آخرین تصویر مطابق الگوی اثرانگشت ذخیره شده باشد. اثرانگشت یک فرد به هیچ وجه قابل تکرار نیست زیرا اسکن یک انگشت در سیستم حضور و غیاب بیومتریک باعث می شود چندین مختصات، تصویربرداری و ذخیره شوند. تطبیق تمام مختصات ایجاد شده کار دشواری است.

علاوه بر این، مختصات ایجاد شده برای هر اثرانگشت منحصر به فرد است و نمی تواند تکراری باشد. این یکی از فواید بی نظیر این سیستم هاست به همین دلیل، امروزه سیستم های بیومتریک اثر انگشتی یکی از سیستم های رایج مورد استفاده هستند.

عواملی که استفاده از سیستم های بیومتریک را محدود می کنند عبارتند از هزینه این سیستم، پایگاه داده ها که میتواند هک و یا خراب شود، از طرفی سیستم های بیومتریک تشخیص چهره، به دلیل نفوذ به حریم شخصی کاربران مورد اتهام قرار دارد.

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

ویژگی های دستگاه حضور غیاب بیومتریک

با توجه به تمایل دنیا به دیجیتالی شدن، مشاغل در سراسر جهان حتی کارهای پیش پا افتاده خود را خودکار می کنند. بیشتر مشاغل، در حال حاضر شروع به استفاده از سیستم حضور و غیاب بیومتریک برای نظارت بر ساعات کاری کارکنان خود کرده اند. اگر قصد دارید بهترین سیستم حضور و غیاب بیومتریک را در محل کار خود نصب کنید، باید محصولی که دارای ویژگی های زیر باشد را خریداری کنید:

ظرفیت ذخیره سازی اثر انگشت، چهره، یا عنبیه

دستگاهی که می خواهید خریداری کنید باید توانایی ذخیره سازی و ثبت تعداد زیادی اثر انگشت و یا چهره و عنبیه را داشته باشد، حتی اگر شما در حال حاضر تعداد کمی کارمند داشته باشید ! زیرا وقتی کسب و کار شما رشد کرد و کارکنان بیشتری را استخدام کردید، دستگاه باید بتواند اطلاعات بیومتریک تمام کارمندان را ذخیره کند.

دوام و استحکام

دستگاهی که انتخاب می کنید باید مقاوم و مستحکم باشند. این بدان معناست که آن ها باید بتوانند دمای شدید، خاک و گرد و غبار را تحمل کنند.

زاویه تایید ۳۶۰ درجه

دستگاه حضور و غیابی که انتخاب می کنید باید قابلیت تایید چهره یا اثرانگشت کاربر را در زوایای مختلف داشته باشد زیرا وقتی که کاربران عجله دارند و اطلاعات با دقت بسیار پایینی ثبت میکنند، در واقع، اصلا توجهی به نحوه قرارگیری اثراگشت بر روی سنسور و یا زاویه قرار گیری چهره، مقابل دستگاه حضور و غیاب نداشته، که درنتیجه خود این موضوع باعث خطای دستگاه در شناسایی و ثبت اطلاعات تردد کاربر میشود. لازم به ذکر است در نسل جدید سیستم های بیومتریک، امکان اسکن سه بعدی اثرانگشت و شناسایی چهره در زوایای مختلف وجود دارد، اما هنوز استفاده از این تکنولوژی در بازار داخلی ایران، (با توجه به هزینه بالا و مشکلات رایج جهت واردات این محصولات) فراگیر نشده است.

کنترل دسترسی

مستقل از نظارت بر ساعات کاری کارکنان، یک سیستم حضور و غیاب بیومتریک می تواند برای اهداف امنیتی استفاده شود و از ورود افراد غیر مجاز به مناطق خاص جلوگیری کند. به این ترتیب، شما باید دستگاه هایی را در نظر بگیرید که عملکردهای کنترل دسترسی را ارائه می دهند و قالیت ارتباط با انواع گیت کنترل تردد، قفل های الکتریکی و سایر تجهیزات کنترلی را داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.