بلاگ

جدیدترین مطالب

انواع سیستم نوبت دهی

انواع سیستم نوبت دهی : سیستم نوبت دهی اتوماسیونی است که با استفاده از آن ، صف فیزیکی و ازدحام حذف شده و صف ها به صورت نرم‌افزاری و پیشرفته تشکیل و کنترل، می‌شود.  این تنها هدف و کاربرد آن نیست، بلکه در نهایت به مدیریت هرچه بیشتر مراجعه کننده یک کسب‌وکار و کارکنان آن می‌پردازد.  و همچنین ساماندهی فرآیندهای مالی و ارائه روش های جدید پرداخت یکی دیگر از خدماتی است که می‌توان از سیستم مدیریت صف انتظار داشت.

سیستم‌ نوبت‌ دهی نوین  راهکاری بسیار مناسب برای نظم دادن به صف‌ها در مراکزی مانند بانک‌ها، بیمارستان ها و مراکز پزشکی، ادارات بیمه، دفاتر خدمات گردشگری، دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و … است. در ادامه در شکوفا اندیشه شما را با انواع سیستم های نوبت دهی آشنا خواهیم نمود پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

عملکرد سیستم نوبت دهی فیزیکی

افراد به هنگام ورود با توجه به نوع خدمات مربوطه و نیاز خود ، کلید مورد نظر را از دستگاه نوبت دهی انتخاب می کند.

سیستم بلافاصله بعد از پردازش‌های مربوطه برگه نوبت را که شامل نوع صف، شماره نوبت، مدت زمان تقریبی انتظار، تعداد افراد حاضر در صف و سایر اطلاعات برای فرد چاپ می‌کند.

کاربران با صفحه کلیدی که در اختیار دارند، پذیرش نفر بعدی را به سیستم اعلام می‌کنند.

سیستم کنترل مرکزی بعد از پردازش‌های لازم شماره نوبت مشتری را به شکل زیر اعلام می‌کند :

شماره نوبت روی نمایشگر بالای باجه چشمک می‌زند.

اعلام شماره نوبت توسط دستگاه فراخوان توسط سیستم صوتی .

در نمایشگر اصلی، شماره نوبت و شماره باجه‌ نمایش داده می‌شود.

مشتری به باجه مربوط مراجعه کرده و خدمات خود را دریافت می‌کند.

 

مزایای سیستم نوبت دهی

  • آرامش مراجعه کنندگان
  • افزایش دقت و سرعت متصدیان
  • گزارش از خدمات استفاده شده
  • گزارش از عملکرد متصدیان
  • مدیریت زمان
  • دریافت خدمات در محیطی بانظم و آسودگی
  • ارائه سرویس بهتر به مراجعه کنندگان
سیستم نوبت دهی لمسی

سیستم نوبت دهی لمسی

سیستم نوبت دهی لمسی

سیستم نوبت دهی لمسی

 

امکانات سیستم نوبت دهی

  • استفاده به صورت کابلی یا بی سیم ، استفاده با رایانه یا بدون رایانه  ، نصب سریع و کارکرد مطمئن
  • مدلهای متنوع جهت استفاده در محیط های گوناگون و کاربردهای خاص ،نصب شده در همه مراکز

این سیستم  نوبت دهی به قدری مفید بود که به سرعت طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد، به‌طوری‌که برخی نانوایی‌ها هم برای مدیریت صف این سامانه‌ها را  راه اندازی کردند.

نوبت دهی پیامکی

با همه‌گیر شدن استفاده از گوشی های تلفن همراه در سراسر دنیا این تکنولوژی جدید برای خدمات مختلفی مورد استفاده قرار گرفت. این روزها زندگی بدون گوشی همراه برای بیشتر افراد غیر قابل باور است. نوبت دهی پیامکی ازگوشی تلفن همراه برای خدمات رساندن به مشتریان استفاده می‌شود.

این سیستم در دسترس عامه ی مردم قرار دارد و آن‌ها این امکان را دارند که در هر زمان و مکانی هستند ، نوبت خود را ثبت کنند. کارفرما به کمک این سامانه به راحتی مشتری را از زمان مراجعه بعدی آگاه کرده و یک پیامک یادآوری برای او ارسال کند.

از این سیستم بیشتر در درمانگاه‌ها و مطب پزشکان وجود دارد و اولین بار در این مراکز بکار برده شد. به کمک این سیستم بی‌نظمی، بی‌حوصلگی و اتلاف وقت در سازمان وجود ندارد.

 

نوبت دهی اینترنتی

بروزترین و پیشرفته ترین سیستم مدیریت است که دراین  مدت زمان بسیار متحول شده است. این روزها اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های مختلفی با استفاده از اینترنت کار نوبت دهی غیر حضوری را انجام می‌دهند. افراد فقط  با چند کلیک ساده  در هرزمان و مکانی هستند  بر اساس نیاز و سلیقه خود زمان مراجعه بعدی را مشخص کرده و از خدمات بهره ببرند .

استفاده از این سیستم کاری بسیار ساده و آسان  است و به سخت افزارهای خاصی نیاز ندارد، درحالی که برای راه اندازی سامانه نوبت دهی فیزیکی به کلی کابل کشی و تجهیزات نیاز است.

نوبت دهی اینترنتی این قابلیت را دارد که برای کسب‌وکارهای مختلف برنامه ریزی و اجرایی شود. استفاده از این سامانه‌ها کسب‌وکارها را به صورت ۲۴ ساعته در دسترس کاربران قرار می‌دهد، به این ترتیب سطح درآمد افزایش می یابد که  یک امر طبیعی است.  نرم افزار نوبت دهی بسیار ساده است و همه کارکنان به‌راحتی و بدون نیاز به دانش فنی خاصی می‌توانند از آن استفاده کنند.

از دیگر کاربرد های این سیستم افزایش بهره‌وری پرسنل است، دیگر نیاز نیست یک نفر دفتربه دست منتظر بنشیند و وقت بعدی مراجعه  شوندگان را ثبت کند. سامانه نوبت دهی اینترنتی به مشتری قدرت انتخاب می‌دهد که بر اساس وقت‌ آزاد خود بهترین زمان را انتخاب کرده و نوبت خود را ثبت کند.و به افزایش رضایت مشتری می افزاید ، همچنین نقش مهمی در کاهش نوبت‌های کنسلی و افزایش عملکرد سازمان ایجاد می کند .

 

نوبت دهی اینترنتی گزارش‌های جامعی از عملکرد کارکنان و وقت‌های رزرو شده هر روز در اختیار مدیران سازمان قرار می‌دهد تا  آنها تصمیمات  هوشمندانه‌تری بگیرند.

سیستم‌های نوبت دهی اینترنتی برای همه مشاغل و کارهایی که مراجع  کننده حضوری دارند از پزشکان و مراکز درمانی تا آرایشگاه‌ها و مراکز خدماتی قابل استفاده است. فرقی نمی‌کند کسب‌وکار کوچک باشد یا بزرگ این سامانه برای همه سودمند است.

البته سامانه نوبت دهی که یک شرکت کوچک خریداری می‌کند با سامانه‌ای که یک شرکت بزرگ خریداری می‌کند با وجود تشابهات کاری در عملکرد بسیار متفاوت هستند و در زمان خرید سامانه باید متناسب با نیاز و حجم کارها انتخاب شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.