بلاگ

جدیدترین مطالب
آشنایی با میکروفون  یقه ‌ای

آشنایی با میکروفون و انواع مختلف آن

آشنایی با میکروفون و انواع مختلف آن : تکنولوژی است که برای ضبط و پخش صدا استفاده میشود ؛ یکی از اصلی‌ترین تجهیزات صدابرداری است . میکروفون‌ها درانواع  مدل‌ها و اندازه‌های مختلف برای کاربردهای متنوع تولید می‌شود؛ بطور کلی میکروفون ها ، جهت ضبط صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت میکروفون‌ از لحاظ کاربرد متفاوت هستند ،اگر قصد خریداری آن دارید باید با توجه به نوع استفاده میکروفون خود را  انتخاب کنید.

اساس کار میکروفون‌ها اینگونه است که  صدا را از محیط می‌گیرد و تبدیل به امواج الکتریکی در دستگاه‌های مختلف می‌کنند. تفاوت میکروفون‌ها در نوع دیافراگم و یا پرده‌ای است که صدا را ضبط می‌کند. در ادامه در شکوفا اندیشه شما را با انواع مختلف میکروفون آشنا خواهیم نمود.

انواع میکروفون

انواع میکروفون‌ها: داینامیک، میکروفون‌های کاندنسر یا خازنی و میکروفون‌های ریبون یا نواری می‌شود. این دسته بندی بر اساس کاربری وساختاری است که درون آنها وجود دارد. اگر بخواهیم به طور عامیانه نام ببریم میکروفون‌ها به انواع میکروفون دستی ، میکروفون بیسیم ، میکروفون سیم دار دستی  ، میکروفون رومیزی ، میکروفون یقه ای  ، میکروفون بیسیم ، میکروفون سیم دار یقه ای ، میکروفون استودیویی ، میکروفون رو دوربینی (گان) می باشند.

میکروفون استودیویی

میکروفون های استودیویی به سبب استفاده از کپسول یا خازن قرار گرفته در مدار خود به میکروفون های کاندنسر معروف هستند.

اگر می خواهید صوت مورد نظر را با دقت و جزئیات ضبط کنید، به یک میکروفون استودیویی نیازدارید . میکروفون های کاندنسر استودیو نسبت به میکروفون های داینامیک حساسیت بیشتری نسبت به سرعت و جزئیات امواج صدا از خود نشان می دهند. این سیستم از یک دیافراگم رسانای بسیار باریک و کشیده تشکیل شده که در کنار یک دیسک فلزی قرار گرفته است. این طراحی یک خازن را می سازد که انرژی الکتریکی خود را از یک منبع ولتاژ خارجی دریافت می کند که عمدتا فانتوم پاور قرار گرفته بر روی کارت های صدا عهده دار این مسئولیت است. این دیافراگم در واکنش به فشار صدا ارتعاش می یاید و موجب ایجاد تغییر در ظرفیت خازنی و تغییر ولتاژ می شود که به تولید سیگنال خروجی میکروفون می انجامد. میکروفون های کاندنسر به دو صورت سالید استیت و تیوب تولید می شوند و دارای شکل ها و اندازه های مختلفی هستند.

آشنایی با میکروفون  یقه ‌ای

آشنایی با میکروفون رومیزی

میکروفون‌های رومیزی  دیگر ازانواع  میکروفون‌ها هستند که به دلیل کاربری محدودتر کمتر شناخته شده و مورد استفاده قرارمیگیرد. این میکروفون‌ها هم به‌صورت بی‌سیم و هم به‌صورت باسیم طراحی شده اند و بیشترین کاربری را وقتی دارند، که فرد برای تولید محتوا یک مکان مشخص را انتخاب کرده باشد.

از این میکروفون ها  بیشتر برای ضبط پادکست، محتواهای صوتی، بازی‌های آنلاین، کنفرانس‌ها، ضبط‌های استودیویی و خوانندگی  استفادهمیشود . از آنجایی که میکروفون روی پایه قرار دارد، درگیری برای ضبط کمتر است. اما برای اینکه کیفیت صدا متفاوت نباشد، باید زاویه سر و فاصله آن نسبت به میکروفون در حالتی ثابت قرار بگیرد.

میکروفون رومیزی با نام Desktop Microphone نامیده می‌شود که باید روی پایه‌ی مخصوص خود نصب شده و معمولاً روی میز قرار گرفته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع میکروفون در شکل و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و همچنین با پایه‌های مختلف و متنوع طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این میکروفون‌ها با پایه‌ی کوتاه جهت ضبط صدای گوینده‌ی تلویزیون، رادیو و مجری برنامه‌ها معمولاً استفاده می‌شود؛ البته از مدل سیار این نوع میکروفون‌ها (که بدون پایه است) برای مصاحبه و گفتگوی خبرنگاران استفاده می‌شود. به دلیل داشتن قدرت بالای ضبط صدا و همچنین دیافراگم بزرگ این نوع میکروفون‌ها، در استودیوهای موسیقی و برای ضبط صدای سازها و خوانندگان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میکروفون‌های سیم دار

این نوع میکروفون ها  انتقال امواج را از طریق کابل‌های مسی انجام می‌دهند میان این مدل  می‌توان قدیمی‌ترین و جدیدترین را پیدا کرد،معمولاً زمانی که صحبت از میکروفون‌های سیم‌دار می‌شود، افراد تصور می‌کنند که با دردسر تمام نشدنی سیم‌های بلند و دست‌وپاگیر مواجه خواهند بود. بله این یک عیب بسیار  بزرگ میکروفون‌های سیم‌دار است ، اما در عوض این عیب نمی‌توان مزیت آن‌ها را نادیده گرفت.هر چقدر هم در دنیای وایرلس پیشرفت کند؛ احتمال اختلال در امواج و کیفیت پایین در دریافت آن‌ها وجود دارد؛ مشکلی که میکروفون‌های سیم‌دار از آن مبرا هستند. یک میکروفون سیم‌دار می‌تواند با توجه به مشخصات خود یک کیفیت واقعی از ضبط صدا را تولید کند.

 

میکروفون‌های بی سیم

در دنیای میکروفون‌های بی‌سیم، میکروفون‌های یقه‌ای با داشتن تنوع بسیار بالای خود بیشترین اعضای این دسته را تشکیل می‌دهند. اما بزرگ‌ترین مزیت این است که به سوژه اجازه می‌دهند در زمان ضبط صدا بدون اینکه مراقب سیم‌های پهن شده روی زمین باشد، به راحتی حرکت کرده و پویایی بیشتری داشته باشد.

آشنایی با میکروفون  یقه ‌ای

یکی از محصولات پرطرفدار برای اجرای زنده، سمینارها و ضبط ویدئو است. این محصول در دو مدل یقه ‌ای بلوتوثی و یقه‌ای باسیمموجود میباشد . این میکروفون توسط یک گیره کوچک به لباس فرد گوینده متصل می‌شود و به شخص کاملا آزادی حرکت می‌دهد.

آشنایی با میکروفون  یقه ‌ای

آشنایی با میکروفون  یقه ‌ای

میکروفون داینامیک

متداول‌ترین نوع میکروفون است که برای اجراهای زنده و خوانندگی مورد استفاده قرار میگیرد . این میکروفون نویز، دم وبازدم و خش خش و صداهای اضافه اطراف را حذف می‌کند. برخی از مدل‌های میکروفون داینامیک، به فیلتر نرم کننده صدا مجهز است. میکروفون های دینامیک در مقایسه با میکروفون های خازنی مقاوم تر هستند.

 

موقع خرید میکروفون به موارد زیر توجه نمایید

– اگر آگاهی و دانش درباره‌ی صدابرداری ندارید، حتما با یک صدابردار یا کارشناسان خبره فروش تجهیزات صدابرداری برای خرید میکروفون، مشاوره کنید.

– میکروفون مورد نظر، تولید یک کمپانی معتبر باشد.

– نوع میکروفون، متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

– تجهیزات جانبی میکروفون مورد نظر را متناسب با نوع نیاز خود انتخاب کرده و ترجیحاً از یک برند و یا اینکه موقع خرید حواسمان باشد که باهم هماهنگ باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.